ייעוץ סביבתי - ליווי רגולטורי

טיפול בקרקע מזוהמת ומי תהום

קרקעות מזוהמות עלולות להוות איום רציני על הסביבה ועל בריאות האדם. טיפול בקרקעות מזוהמות חיוני לשיקום איכות הקרקע ושמירה על הסביבה. ישנן מספר שיטות המשמשות לטיפול בקרקעות מזוהמות, כגון טיפולים פיזיים, כימיים וביולוגיים. טיפולים פיזיים כוללים הסרה או הפרדה של מזהמים מהאדמה, בעוד שטיפולים כימיים כוללים טיפול בקרקע בכימיקלים המגיבים עם מזהמים ויוצרים תרכובות חדשות שפחות מזיקות. טיפולים ביולוגיים כוללים שימוש במיקרואורגניזמים לפירוק מזהמים לחומרים בלתי מזיקים. לכל השיטות הללו יש יתרונות וחסרונות משלהן, ולכן חשוב לבחור את השיטה המתאימה ביותר לכל מצב.

 

תהליך שיקום קרקעות מזוהמות

טיפול בקרקע מזוהמת כמו על ידי סקר קרקע הוא תהליך של סילוק מזהמים מהקרקע, בדרך כלל באמצעים פיזיים, כימיים או ביולוגיים. זהו חלק חשוב בשיקום סביבתי וניתן להשתמש בו כדי להפחית את הסיכון לחשיפה לחומרים מסוכנים. התהליך יכול לכלול מספר שלבים כגון חפירה, ייצוב והתמצקות, ביולוגי, ספיגה תרמית וחקלאות קרקע. לכל שלב יש יתרונות וחסרונות משלו שיש לקחת בחשבון לפני תחילת תהליך הטיפול.

 

שיקום קרקעות מזוהמות – טיפול ביולוגי

טיפול ביולוגי בקרקעות מזוהמות הוא טכנולוגיה מתהווה המשתמשת במיקרואורגניזמים טבעיים או מהונדסים כדי לפרק חומרים מסוכנים בקרקע. תהליך זה ידוע גם בשם ביולוגי וניתן להשתמש בו כדי להפחית את הסיכון לזיהום סביבתי. שיטה זו הוכחה כיעילה יותר, פחות יקרה ופחות מפריעה משיטות מסורתיות לשיקום קרקע. שימוש בטכניקות טיפול ביולוגיות יכול לסייע בהפחתת כמות החומרים המסוכנים בקרקע, לשפר את פוריות הקרקע ולספק סביבה בטוחה לצמחים ובעלי חיים.

טיפול כימי בקרקעות מזוהמות

טיפול כימי בקרקעות מזוהמות הוא תהליך הכולל שימוש בחומרים כימיים להפחתת רמות המזהמים המסוכנים המצויים בקרקע. תהליך זה משמש כדי להפוך את האדמה לבטוחה למגע אנושי ולמנוע ממנה לזהם מקווי מים סמוכים. זה יכול לשמש גם כדי להחזיר את פוריות הקרקע ולשפר את תפוקת היבול. טיפולים כימיים משמשים בדרך כלל בשילוב עם שיטות אחרות כגון תהליכים פיזיקליים, תרמיים או ביולוגיים ליעילות מירבית.

 

שיקום קרקע מזוהמת – טיפול פיזיקלי בקרקעות מזוהמות

קרקעות מזוהמות מהוות דאגה סביבתית ובריאותית מרכזית. טיפול פיזי בקרקעות מזוהמות הוא דרך חשובה להפחית את השפעותיהן השליליות על הסביבה. שיטה זו כוללת שימוש בתהליכים פיזיקליים כגון חפירה, חפירה, התמצקות/ייצוב ופירוק תרמי כדי להסיר מזהמים מקרקעות. תהליכים אלו יכולים לסייע בהפחתת הסיכון לזיהום בסביבה על ידי הפחתת ריכוז החומרים המסוכנים בקרקע ובמי התהום. בנוסף, ניתן להשתמש בטיפול פיזי גם כדי לשפר את מבנה הקרקע והפוריות, מה שיכול לשפר את יבול היבול. על ידי שימוש בטיפולים פיזיים לקרקעות מזוהמות, אנו יכולים להגן על הסביבה שלנו מפני נזקים נוספים עקב זיהום תוך מתן אדמה נקייה ובריאה לדורות הבאים.

 

טיפול מי תהום

שאיבה וטיפול היא טכנולוגיית שיקום בשימוש נרחב למי תהום מזוהמים. מדובר בשאיבת מי תהום מזוהמים מהתת-קרקע, טיפול בהם בתהליכים כימיים או פיזיקליים שונים להסרת מזהמים, ולאחר מכן החזרת המים המטופלים חזרה אל התת-קרקע. שיטה זו יעילה בסילוק מגוון רחב של מזהמים כגון פחמימנים נפט, מתכות כבדות ותרכובות אורגניות נדיפות. מערכות משאבה וטיפול משמשות בדרך כלל כאשר שיטות אחרות כגון ביולוגיות אינן ניתנות לביצוע עקב תנאים ספציפיים לאתר או כאשר יש צורך בטיפול אגרסיבי יותר.

קרקעות אשר נמצאות כמזוהמות נדרשות בטיפול ושיקום.
שיקום הקרקעות יכול להתבצע בשיטות שונות ומגוונות, כגון:

  • חפירה ופינוי – חפירת הקרקע המזוהמת ופינויה לאתר סילוק פסולת מורשה.
  • טיפול ביולוגי:
    • Bioremediation – שינוי התנאים הסביבתיים בקרקע בכדי לעודד צמיחת מיקרואורגניזמים ועידוד פעילותם לצורך פירוק מזהמי המטרה.
    • Soil Vapor Extraction (SVE) – תהליך פיזיקלי של מעבר מסת המזהם מהפאזה המוצקה (קרקע) או הנוזלית (מים) אל הפאזה הגזית ולאחר מכן טיפול במסת המזהם במערכות עיליות.
    • Bio-Venting (BV) – פירוק מיקרוביאלי המתבסס על האוכלוסייה המיקרוביאלית הטבעית בקרקע ונעזר בהזרמת חמצן, ולעתים גם נוטריינטים שונים, אל תוך הקרקע.
  • טיפול כימי:
    • Solvent extraction – מיצוי מזהמים אורגניים לתוך פאזה אורגנית נוזלית באמצעות סירקולציה והוספת ריאגנטים שונים.
    • כלציה (Chelation) – מיצוי מתכות כבדות מהפאזה המוצקה לפאזה הנוזלית על ידי קשירתן לגורם כלציה בעל אפיניות גבוהה למתכת המיועדת.
    • חימצון (Oxidation) – הזרקת מחמצנים חזקים כגון מי חמצן, אוזון, אשלגן פרמנגנט או פרסולפטים המפרקים את המזהמים הניתנים לפירוק במי התהום.
    • Pump and treat – שאיבת מי תהום מזוהמים והעברתם דרך מערכת טיפול לספיחת המזהמים.
  • טיפול פיזיקלי:
    • מיצוק/ מיצוב – טכנולוגיה המסתמכת על תגובה בין חומר קושר לקרקע לצורך עצירת/ מניעת/ הפחתת מוביליות המזהמים.

חברת Wintest מתמחה בהתאמת שיטות הטיפול השונות לסוגי המזהמים ובהתחשב בתנאי הסביבה (מאפייני הקרקע באתר, נוכחות מי תהום, קרבה לרצפטורים רגישים ועוד), בהקמת מערכות הטיפול ובתפעולן השוטף עד להגעה לתוצאה הרצויה – אתר נקי ממזהמים.

השאר לנו הודעה
נשמח לחזור אליך בהקדם האפשרי
קיבלנו הסמכה לבדיקות אטימות של תחנות דלק
דילוג לתוכן