תשתיות תת קרקעיות
תשתיות תת קרקעיות

בדיקות עשן לאיתור הצטלבויות בין ביוב וניקוז

בדיקות עשן הן שיטה נפוצה המשמשת לאיתור נוכחות של שפכים במערכות ניקוז. סוג זה של בדיקה משמש לזיהוי כל הצמתים הפוטנציאליים בין השניים, העלולים להיגרם על ידי צינורות שבורים או חסימות אחרות. בדיקת העשן כוללת שחרור של עשן לא מזיק ולא רעיל למערכת הביוב ולאחר מכן התבוננות היכן הוא מגיח. אם הוא מופיע באזורים שאינם מחוברים למערכת הביוב, זה מצביע על כך שיש ביניהם מפגש. בדיקות עשן הן דרך יעילה לאיתור בעיות פוטנציאליות במערכות ביוב וניקוז לפני שהן הופכות רציניות יותר ויקרות יותר לתיקון.

בנוסף, הן כלי חשוב לאיתור צמתים בין ביוב לניקוז. על ידי שימוש בחומר מייצר עשן, ניתן לזהות היכן שתי המערכות מצטלבות ולזהות חסימות פוטנציאליות או בעיות אחרות. ניתן להשתמש בבדיקת עשן גם כדי לוודא שהמערכת פועלת כראוי, כמו גם לבדוק אם יש נזילות גז או סכנות בטיחותיות אחרות. זהו חלק חיוני בשמירה על מערכת ביוב וניקוז בטוחה ויעילה.

בזמן סופות גשמים מערכות הביוב מוצפות ולעיתים רבות גולשות, מכסי השוחות מתרוממים ופתחי הביקורות בכבישים נפתחים ומסכנים את הסביבה. הסיבה המכרעת למפגעים אלה הינה קיום חיבורים אסורים (על פי חוק המים ותקנותיו) בין מערכות הביוב לניקוז.

במידה וקיים חשד לחיבור בין מערכות אלה ניתן לבחון זאת על ידי ביצוע בדיקות עשן.

הבדיקה מתבצעת באמצעות החדרת עשן בלתי מזיק למערכת הביוב באמצעות מפוח. העשן מתפזר במערכת הולכת השפכים לאורך מאות מטרים בזמן קצר ויוצא מכל פתח המחובר לקו הביוב, כולל מרזבים, קולטני ניקוז ואף שברים בצנרת ובחיבורי השוחות אל פני הקרקע.

יתרונות ביצוע בדיקת עשן:

  • מניעת הזרמת מי גשם למכוני טיהור שפכים (חיסכון בעלויות הטיפול למתקני טיהור שפכים);
  • מניעת גלישת ביוב וזיהום מי-ים ונחלים;
  • מניעת ריחות ביוב מקולטני ניקוז.
  • בדיקה פשוטה יעליה וזולה.
  • תוצאות הבדיקה מתקבלות בזמן אמת.
  • בעזרת בדיקה זו ניתן לאתר תוואי של צנרת שלא נראית לעין.

מטרת הבדיקה הינה איתור חיבורים אסורים בין קווי ביוב וניקוז, כשלים בצנרת כגון סדקים או פרצות במערכת הביוב, מיפוי תשתיות לקווים תת קרקעיים ע"י הזרמת עשן למערכת ואיתור מקום יציאת העשן מתוואי צנרת הביוב והניקוז באזור ההזרמה.

ע"י בדיקה זו ניתן למנוע מפגעים אשר נגרמים מחיבורים אלה :

  1. כניסת סחף ממערכת הניקוז למערכת הביוב העלול לגרום לחסימת הקווים  ושחיקתם.
  2. כניסת כמויות גדולות של מי ניקוז אל תוך מערכת הביוב בימות החורף. במקרה זה עלולים להיגרם הצפות קווים, התרוממות מכסי שוחות, בלאי המשאבות במכוני השאיבה, צריכת חשמל מוגברת עקב שאיבת יתר.
  3.  הצפת מט"שים עקב זרימת יתר וכן תשלום מיותר עבור טיפול לא נדרש במי גשם.
  4.  כניסת מי ביוב אל מערכת הניקוז המובילה אל חופי הים/ואדיות והזרמת כמויות מי ביוב אל מקורות הטבע אשר יגרמו לזיהום סביבתי .
  5. איתור מערכות ביוב שאינן אטומות וגילוי מקורות  ריחות חריפים וגזים רעילים בסביבות מגורים ומקולטני ניקוז ברחובות.

עקרון הבדיקה: 

מחולל העשן מוצב על גבי פתח שוחת הביוב/תא ביקורת ומזרים ערפל סמיך דמוי עשן לתוך מערכת הביוב. חומר העשן מוזרם בלחץ אל תוך מערכת הביוב ומתנדף דרך שוחות לא אטומות, חיבורי ניקוז למערכת הביוב כולל מרזבים ביתיים, מערכות ניקוז סמוכות דרך קולטני הניקוז ופתחי ביוב בבתים. לאחר הזרמת החומר, מבצע הצוות הבודק סיור לאורך קווי הביוב והניקוז לאיתור יציאות עשן. הזרמת העשן היא למרחקים של עד כ- 300 מ' בכל הזרמה. ביכולתנו לבצע בדיקות בתוך בניינים, החדרת עשן מתאי ביקורת, משוחות, וכן מיפוי של אזור גיאוגרפי נרחב.

זיהוי דליפה

הבדיקה באה לידי ביטוי בזיהוי דליפות מכיוון שהוא יכול לעזור לזהות דליפות פוטנציאליות לפני שהן הופכות לבעיות גדולות. באמצעות בדיקות עשן, ניתן לבדוק את מערכת הביוב לאיתור סתימות או שברים פוטנציאליים שעלולים להוביל לנזילת מים. בדיקת העשן מסייעת גם לזהות את כל האזורים שבהם מערכת הביוב עשויה להיפגע עקב תנועת הקרקע או סיבות אחרות. זה יכול לעזור למנוע תיקונים יקרים שאחרת היו נחוצים אם הבעיה לא זוהתה בזמן.

הצטלבות צנרת

הבדיקה יכולה לעזור במקרה זה מכיוון שהיא יכולה לעזור לזהות בעיות פוטנציאליות לפני שהן הופכות לבעיה. בבדיקת עשן מוזרק למערכת הצינורות חומר דמוי עשן ולאחר מכן נותנים לו לעבור דרך הצינורות. אם יש מפגש בין שני צינורות, העשן יהיה גלוי באותה נקודה, מה שיאפשר למהנדסים לזהות כל בעיה לפני שהם הופכים לבעיה. בדיקות עשן חיוניות כדי להבטיח שהצינורות בטוחים ויעילים, ויכולות לסייע במניעת תיקונים יקרים בעתיד.

אישור תאגיד

הבדיקה חשובה במיוחד עבור תאגידים שכן הם אחראים לוודא שפעילותם עומדת בתקנות איכות הסביבה ושרות המים. על ידי ביצוע בדיקות עשן, תאגידים יכולים לזהות כל בעיה אפשרית ולנקוט בצעדים הדרושים כדי למנוע את התרחשותן. זה עוזר להגן הן על הסביבה והן על המוניטין של התאגיד, כמו גם להבטיח שפעילותם מאושרת על ידי הרשויות הרלוונטיות.

4  שאלות שחוזרות על עצמן בנוגע לבדיקת עשן

השאלה הראשונה שחוזרת על עצמה לגבי בדיקות עשן היא באיזה סוג עשן יש להשתמש בבדיקה. – חומר העשן בו משתמשים לביצוע  הינו חומר ייעודי שמאושר על ידי משרד הבריאות ומתאים לפיזור של 150 מטר לפחות בכל הזרמה.

השאלה השנייה היא באיזו תדירות יש לערוך אותן על מנת לוודא שהמערכת פועלת כראוי.

תדירות בדיקות העשן תלויה במורכבות המערכת ובתדירות השימוש בה. באופן כללי, ועל פי התקנות יש לבצע בדיקות עשן ל20% ממערכת הביוב של  כל שנה.- ב5 שנים יש לכסות את כל מערכת הביוב של כל רשות במדינת ישראל .בנוסף, ייתכן שיהיה צורך בבדיקות עשן תכופות יותר אם בוצעו שינויים כלשהם במערכת או אם נוספו תכונות חדשות. על ידי ביצוע בדיקות עשן קבועות, עסקים יכולים להבטיח שהמערכות שלהם פועלות בצורה חלקה ויעילה.

מומלץ גם להגדיר כתנאי לטופס 4 קבלת אישור מגורם מוסמך שאין הצטלבויות בין ביוב לניקוז באמצעות ביצוע בדיקות עשן.

השאלה השלישית היא כיצד לזהות את מקור העשן, במיוחד אם קיימים מספר מקורות במערכת. זה חשוב כי זה עוזר לקבוע את המיקום המדויק של חסימות פוטנציאליות או בעיות אחרות במערכת. בנוסף, זה יכול לעזור לזהות כל קשר צולב פוטנציאלי בין ביוב וביוב שעלול להוביל למצבים מסוכנים אם לא יטופלו במהירות.

השאלה הרביעית היא האם בדיקת העשן תצליח לזהות סתימות או בעיות אחרות בבניקוז ובביוב. בדיקות עשן משמשות לאיתור נזילות אוויר במערכת ביוב, מה שיכול להצביע על מפגש בין שני צינורות. בדיקות אלו כוללות שחרור של עשן לתוך המערכת, אשר לאחר מכן ניתן לזהות באמצעות פיזור העשן אם יש בעיה. בדיקת עשן היא דרך יעילה לאיתור בעיות אלו, מכיוון שהיא יכולה לספק אינדיקציה לבעיות פוטנציאליות לפני שהן הופכות לחמורות יותר.

בתום הבדיקה יוצא דוח מסכם אשר מתאר ומתעד את מהלך הבדיקה כולל קבלת ממצאים מהשטח כגון תמונות וסרטונים.

 

השאר לנו הודעה
נשמח לחזור אליך בהקדם האפשרי
קיבלנו הסמכה לבדיקות אטימות של תחנות דלק
דילוג לתוכן