ייעוץ סביבתי - ליווי רגולטורי

סקר גז קרקע אקטיבי

בקרקע ישנה פאזה גזית העלולה לעתים לכלול חומרים מזהמים במצבם הגזי. מצב צבירה זה מאפשר לחומרים המזהמים לנוע בחופשיות יחסית בקרקע ולחדור למקומות שונים, כגון מי תהום או מבנים תת-קרקעיים.

כאשר נראה כי באתר קיים פוטנציאל לקיומם של גזי קרקע הנושאים עמם חומרים מזהמים יש לבדוק אם הגזים אכן מזוהמים בתהליך בדיקת גז בקרקע, ברמות העלולות להוות סיכון בריאותי וסביבתי.

בדיקה זו נעשית על ידי קידוח והתקנת "באר", דרכה ניתן לשאוב את גזי הקרקע אל תוך מיכל ייעודי לצורך ביצוע בדיקה אנליטית של הרכב וריכוז החומרים  בגזי הקרקע במעבדה.

בהתאם לממצאי המעבדה מתקבלת החלטה בנוגע לצורך לבצע בדיקות סביבתיות נוספות באתר או למגן את המבנה התת-קרקעי על ידי איטום מתאים.

מהו הסיכון בחשיפה אל גזי קרקע?

מקורות נפוצים לחשיפה לגזי קרקע הם בעיקר במרתפים, חניונים תת קרקעיים או חללים בקומת קרקע כגון פיר מעליות/ מכפילי חניה. הסיכון בחשיפה ממושכת וחוזרת לגזי קרקע עלולה לגרום לתחלואה במגוון מחלות, בהתאם לסוג הגז המזהם. על פי הנחיות של משרד להגנת הסביבה, במקרים בהם נדרש מיגון בפניי גזי קרקע אין לשהות במבנה יותר מ- 4 שעות ביממה, אלא אם הותקנו אמצעי מיגון ואוורור וניתן אישור של המשרד להגנת הסביבה.

איזה חומרים מזהמים נחשבים לגזי קרקע? 

חומר מזהם ייחשב כגז קרקע, וכן עליו להיות נדיף בתנאי לחץ וטמפרטורה השוררים על פני השטח, שכן אחרת לא יתנדף במצב צבירה גז. המזהמים המחשבים לגז קרקע הם:

מתי אנו נדרשים לבצע בדיקות גז בקרקע?

ביחידות הסביבתיות של רשויות מקומיות דורשים לבצע סקר גז כקרקע כתנאי לקבלת היתר, כמו לדוגמא בתל אביב ביצוע סקר גז קרקע מופיע במתווה הסביבתי של עיריית ת"א בתכנת הGIS ניתן לברר על אותו נכס מה נדרש מוזמים להיכנס ללינק הבא ולחפש את הדרישות של איכות הסביבה https://gisn.tel-aviv.gov.il/iview2js4/index.aspx ע"י הזנת כתובת מגורים. כמו כן סקר גז קרקע הינו השלב הראשוני בחקירת אתר שקיים חשש לזיהום בדרך כלל הוא מתבצע בתום ביצוע סקר היסטורי.

מי רשאי לבצע את סקר גז קרקע?

את בדיקות המעבדה לביצוע דגימות לגזי קרקע  חייבת לבצע מעבדה מוסמכת מטעם הרשות הלאומית להסמכת מעבדות ובהתאם למסמכי ההנחיות הרשמיים של המשרד להגנ"ס. חברת ווינטסט הינה מעבדה מוסמכת (מס' מעבדה 0495) אשר נותנת מענה כולל החל משלב הייעוץ ועד שלב ביצוע התקנת הבארות והכנת הדוח המסכם לאחר קבלת תוצאות הדיגום.

איך מבצעים סקרי גז קרקע ומה סדר העבודה בעת ביצוע סקר גז קרקע?

סדר העבודה בביצוע סקר גז קרקע הינו על פי השלבים הבאים:

  1. שלב ראשון הכנת תכנית דיגום- יועץ איכות הסביבה של חברת ווינטסט מגיע לסיור מקדים באתר הנבדק על מנת לתכנן את העבודה ולאסוף חומרים לטובת הכנת התכנית דיגום.
  2. שלב שני הגשת תכנית הדיגום למשרד להגנת הסביבה – יועצי איכות הסביבה של חברת ווינטסט מייצגים את הלקוחות מול הרגולטור ודואגים לאשר את תכנית הדיגום מול המשרד להגנת הסביבה.
  3. שלב שלישי ביצוע סקר גז קרקע- התקנת בארות גז קרקע אקטיביים לעומק הנדרש (על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה העומק הנדרש הינו מטר וחצי מתחתית החפירה). ההתקנה מתבצעת באמצעות קידוח בדחיקה ישירה עד לעומק הנדרש לטובת יצירת חלל (באר). לאחר שביצענו את הקידוח ונוצר לנו חלל בקרקע אנו מחדירים צנרת טפלון ייעודית שבקצה התחתון מרכיבים פילטר ייעודי המכונה "פרובפטיפ". בתום החדרת הצינור אוטמים את  הבאר בחול קוורץ+ בנטונייד יבש ובנטונייד רטוב. בתום התקנת הבאר יש להמתין מינימום של 8 שעות על מנת להגיע ולדגום. בחודשי החורף חל איסור על התקנת באר ודיגום גז קרקע במידה וירדו מעל 12MM של משקעים ב24 שעות שקדמו לדיגום. במידה וירדו משקעים יש להמתין לפחות 5 ימים לאחר תום אירוע הגשם ובכל מקרה להתחשב במצב הקרקע לפני הדיגום.
  4. שלב רביעי ביצוע דיגום– דיגום גז קרקע מבוצע ע"י דוגם מוסמך ועל פי נהלי המשרד להגנת הסביבה. הדוגם מגיע עם כלי לאיסוף גזי קרקע באופן אקטיבי (קניסטר). טרם ביצוע הדיגום יש לבצע שטיפה לבאר ורק לאחר מכאן ניתן להתחיל את הדיגום. הדיגום נעשה באמצעות חיבור הקניסטר לבאר שהותקנה ולאחר החיבור, הקניסטר מתחיל לינוק את הגזים שהצטברו בצורה אקטיבית. הקניסטר מגיע בתת לחץ על מנת שיוכל לינוק את הגזים.
  5. שלב חמישי קבלת תוצאות והגשת דוח מסכם– לאחר שבצענו את הדיגום, יועץ איכות הסביבה מקבל את תוצאות המעבדה ומשוואה אותם לערכי הסף של המשרד להגנת הסביבה ועל פי תוצאות הבדיקה הוא מוציא את הדוח המסכם.

כאשר אין זיהום והערכים אינם עוברים את ערכי הסף, הדוח מוגש למשרד להגנת הסביבה  ומקבל את האישור במיוחל שאין דרישה נוספת והם משחררים את הקרקע.

במידה וישם זיהום בגזי הקרקע ממשיכים לשלב הבא ופונים ליועץ איטום לצורך הוצאת פרט איטום בפני גזי קרקע.

אנו בחברת ווינטסט נותנים מעטפת 360 ללקוחות החברה. חברתנו מעסיקה יועצים בעלי השכלה רלוונטית ובעלי ניסון עתיר שנים בביצוע סקרי גזי קרקע.

לחברה יש  2 מכונות קידוח כאשר מכונה אחת בעלת יכולות קדיחה במרתפים ובמקומות צפופים שאין גישה למכונות קידוחים רגילות וכן ישנה מכונה נוספת על גבי זחל לביצוע סקרים נרחבים יותר בשטח הפתוח. יועצי החברה מלווים את הלקוח משלב הגשת הדוחות והכנת תכניות הדיגום ועד קבלת NFA

(No Further Action)- ה NFA ניתַן לאתר לאחר שנבחנה רמת הזיהום בשטח ביחס לערכים המקובלים נכון לאותו מועד, אם ריכוזי המזהמים מתחת לערכי הסף.

סקר גז קרקע פסיבי:

סקר גז קרקע פסיבי  הינו חלק משלב חקר הקרקע. מטרת הסקר הינה לזהות ולמפות נקודות חמות   (hotstop) טרם  יציאה סקר קרקע במטרה  לסייע באיתור זיהום בקרקע. סקר זה משמש בין השאר לזיהוי מזהמים אורגניים נדיפים  (VOC) ומזהמים אורגניים חצי-נדיפים(S-VOC) . הזיהוי נעשה בטווח ריכוזים רחב ובקרקעות בעלות מרקם שונה, כולל בקרקעות בעלות מוליכות (Permeability) נמוכה (כגון קרקעות חרסיתיות, קרקעות טין וקרקעות דחוסות), ובסוגי תווך שונים: קרקע, גז קרקע ומי תהום.

 

השאר לנו הודעה
נשמח לחזור אליך בהקדם האפשרי
קיבלנו הסמכה לבדיקות אטימות של תחנות דלק
דילוג לתוכן