ייעוץ סביבתי - ליווי רגולטורי

סקר היסטורי

סקר היסטורי הוא חלק חשוב בחקירת אתר החשוד כמזוהם וקביעת מצבו הסביבתי. על ידי איסוף נתונים ומידע היסטורי פיזי, ניתן לקבוע את רמת הזיהום הקיימת באתר, וכן איזה סוג של תיקון עשוי להיות נחוץ כדי להבטיח סביבה בטוחה.

תהליך זה יכול לעזור לקבוע אם בנייה, תחנות דלק או מפעלי תעשייה בטוחים לבנייה או זקוקים לתיקון נוסף. סקרים היסטוריים יכולים גם לספק תובנות חשובות לגבי פעילויות העבר שעלולות לגרום לזיהום באזור ולעזור לזהות מקורות אפשריים לזיהום. על ידי הבנת ההיסטוריה של אתר, נוכל להתמודד טוב יותר עם דאגות סביבתיות נוכחיות ועתידיות.

תהליך חקירת אתר החשוד כמזוהם

חקירת אתר חשוד כמזוהם הוא תהליך מורכב ורב שלבים, בתחילה נקבע את היקף הזיהום ואם הוא מהווה סיכונים כלשהם לבריאות האדם או לסביבה. ניתן לעשות זאת על ידי ביצוע בדיקות על דגימות אדמה, מים ואוויר מהאזור החשוד כמזוהם. דגימות אלו מנותחות לאחר מכן במסגרת מעבדה כדי לקבוע את מידת הזיהום. שלב זה חיוני לקביעת אסטרטגיית התיקון המתאימה ולהבטחה שכל הסיכונים הפוטנציאליים יטופלו לפני שהם הופכים לבעיה גדולה יותר. כדי לקבוע נוכחות של חומרים מסוכנים. לאחר השלמת הבדיקות הללו, ניתן לפתח תוכנית להפחתת הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לזיהום. בנוסף, ייתכן שיהיה צורך בחקירה נוספת על מנת לזהות מקורות זיהום פוטנציאליים אחרים שיכולים היה לגרום או לתרום לבעיה.
בנוסף, יש לאסוף נתונים על ההיסטוריה של האתר, כגון שימושי הקרקע בעבר שלו, כדי לסייע בזיהוי מקורות זיהום פוטנציאליים. עם מידע זה ביד, ניתן לפתח הבנה עד כמה הזיהום התפשט ואילו צעדים יש לנקוט כדי לנקות או להפחית אותו.

הדרישה לביצוע חקירה מסוג זה יכולה להיות דרישה רגולטורית (מטעם המשרד להגנת הסביבה או יחידות סביבתיות) או בקשה פרטית הנובעת מהרצון לוודא כי אין חשש לזיהום קרקע באתר. כלל הנתונים והמידע ההיסטורי מקובצים לתוך מסמך אחד המכונה 'סקר היסטורי', אשר מטרתו לאתר ולקבוע את פוטנציאל הזיהום באתר – בקרקע, בגז הקרקע ו/ או במי התהום – בהתבסס על המידע ההיסטורי שנאסף אודות האתר הנוגע, בין היתר, לשימוש בחומרים מסוכנים, אירועי דליפות או שפכים ועוד, וכן על מצבו הנוכחי של האתר.
ממצאי הסקר ממפים את פוטנציאל הזיהום באתר ומפרטים את הצורך בביצוע חקירה סביבתית נוספת ואת היקף וסוג החקירה המומלץ. במידה וההמלצה היא להמשיך בחקירה סביבתית, מצורפת בסוף הסקר ההיסטורי תכנית דיגום התואמת את ממצאי הסקר ומטרתה לאשש או להפריך את החשד לזיהום.

לחברת Wintest ניסיון רב בהכנת ועריכת סקרים היסטוריים לאתרים מסוגים שונים ובגדלים שונים.

על ידי מי אתר החשוד כמזוהם נחקר?

אתרים מזוהמים נחקרים על ידי מגוון אנשי מקצוע, כולל מדעני סביבה, מהנדסים וגורמי בריאות הציבור באחריות רשויות הפיקוח על איכות הסביבה לבצע חקירה. לאנשי מקצוע אלה מוטלת המשימה להגן על בריאות הציבור והסביבה מפני סיכונים פוטנציאליים הנשקפים מחומרים מסוכנים ויש להם את המומחיות לזהות מקורות זיהום פוטנציאליים ולקבוע את היקף ואופי הזיהום. יש להם גם את הכישורים הטכניים לערוך חקירות הכוללות דגימה, בדיקה, ניתוח והערכה של נתונים. תוצאות החקירות הללו משמשות לפיתוח תוכניות לניקוי או פעולות מתקנות אחרות. בהתאם לחומרת הזיהום, הם עשויים גם לנקוט בצעדים כדי לנקות או לתקן חומרים מסוכנים הנמצאים באתר.

סקר היסטורי – אתר נמצא כמזוהם

כאשר אתר נמצא מזוהם, עלולות להיות לכך השלכות חמורות על הסביבה ועל בריאות הציבור. זיהום אתר עלול להוביל לנזק סביבתי לזיהום קרקע ומים, כמו גם לזיהום אוויר. חשוב לאנשים ולעסקים לנקוט באמצעי מניעה כדי להגן על האתרים שלהם מפני זיהום. ההשלכות של הזיהום תלויות בסוג הזיהום, בחומרתו ובמשך הזמן שהוא נמצא בסביבה. זה יכול גם להוביל להרס של בתי גידול ומערכות אקולוגיות של חיות בר. בנוסף, זיהום של אתר יכול לגרום לבעיות בריאות עבור אנשים המתגוררים בסמוך לאתר המזוהם או בו. המזהמים עשויים לכלול כימיקלים מסוכנים, מתכות כבדות, חומרים רדיואקטיביים ומזהמים אחרים שעלולים לגרום למחלות קשות ואף למוות. חשוב לחברות לנקוט באמצעי הזהירות הדרושים בעת התמודדות עם אתרים מזוהמים על מנת להימנע מהשלכות אלו.
בנוסף, זה יכול גם להוביל לתביעה משפטית אם לא מקפידים על תקנות בטיחות מתאימות. לכן, חשוב לאנשים ועסקים להיות מודעים למקורות זיהום פוטנציאליים ולנקוט בצעדים הדרושים כדי למנוע כל נזק אפשרי.

שלב תיאור
שלב 1 איסוף מידע ונתונים היסטוריים פיזיים על האתר החשוד.
שלב 2 הערכת רמת הזיהום הקיימת באתר.
שלב 3 קביעת הסיכונים האפשריים לבריאות האדם והסביבה.
שלב 4 תכנון תקנות ופעולות להפחתת הסיכונים הפוטנציאליים.
שלב 5 בדיקה ומעקב אחר יישומן של התקנות והפעולות.
השאר לנו הודעה
נשמח לחזור אליך בהקדם האפשרי
קיבלנו הסמכה לבדיקות אטימות של תחנות דלק
דילוג לתוכן